Sanoja arkeen – Kesä

30/06/2014

Saarnavuorossa

Viime päivinä on voinut iloita kesän alkaneen ja kylmyyden vaihtuneen vihreydeksi. Päivä on kohta pisimmillään, valo on voittanut pimeyden. Kyntö- ja kylvötyöt ovat jo suoritettu. Jokainen uurastaja pelloilla, kasvimailla tai kukkapenkkinsä ääressä toivoo työlleen tulosta.

(Photo: Aristrakos Sirviö)

(Photo: Aristrakos Sirviö)

Hyvä kristillinen perinne on rukoilla kasvulle Jumalan siunausta. Kirkon rukouskirjassa on monia elämän arkisiin tilanteisiin liittyviä rukouksia ja nyt ajankohtainen on kylvöajan rukous: ”Herra, meidän Jumalamme, Sinun tahratto­masta ja ylen rikkaasta kädestäsi olemme saa­neet tämän edessäsi olevan siemenviljan ja ru­koilemme Sinua, Valtias, ottamaan se huomaa­si, sillä emme uskaltaisi kylvää sitä elottomaan multaan, ellemme muistaisi Sinun valtiutesi käs­keneen maan synnyttää, kasvaa ja antaa kyl­väjälle siemenen ja leivän ravinnoksi. Nytkin anomme Sinulta, Jumalaltamme: Kuule meitä, kun me rukoilemme Sinua, ja avaa meille suuri, hyvä, taivaallinen aarrekammiosi ja vuodata siunauksesi täyteys totisten lupaustesi mukaan; torju myös luotamme kaikki, mikä tuhoaa pel­tomme kasvun, ja kaikki kuritus, joka meitä syntiemme tähden oikeuden mukaan kohtaisi, ja suo suuri laupeutesi koko kansallesi ainosyn­tyisen Poikasi armosta ja ihmisrakkaudesta. Hänen ja kaikkipyhän, hyvän ja eläväksitekevän Henkesikanssa Sinäkiitetty olet nyt aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen.” Ikivanhassa kristillisessä tekstissä, joka kantaa nimeä Kahdentoista apostolin opetus (Didakhi) on ehtoollisrukous, jossa pappi kiittää leivästä: ”Samoin kuin tämä leipä oli siroteltuna hajalleen vuorille, mutta sitten koottiin ja tuli yhdeksi, samoin tulkoon Kirkkosi kootuksi maan ääristä sinun valtakuntaasi.”  Liturgiassa me kannamme kättemme työnä leivän ja viinin alttarille ja pyydämme Jumalaa vastaanottamaan ne: ” Ota Herra meidänkin syntisten käsistä vastaan nämä lahjat Sinun hyvyytesi mukaan… ja tee tämä leipä Sinun Kristuksesi kalliiksi Ruumiiksi.” ”Elämän Leipä on armosta tullut ylhäältä ja antanut maailmalle uuden elämän. Sinä, oi Neitsyt, kaikkein pyhin elämän Leivän ateriapöytä, tee minut, kelvoton otolliseksi peläten maistamaan tätä leipää ja elämään siitä.” Poikkea kirkkoon kesän matkoillasi ja pyhäaamuna. Liikennemerkki TIEKIRKKO ohjaa toisenlaiseen taukopaikkaan. Tie- ja nähtävyyskirkot ovat Suomen evankelis-luterilaisen ja Suomen ortodoksisen kirkon jumalanpalveluspaikkoja, jotka avaavat ovensa hiljentymiselle.

Tiekirkko - opaste ohjaa kirkolle. (Photo: evl.fi )

Tiekirkko – opaste ohjaa kirkolle.
(Photo: evl.fi )

Ilomantsin molemmat kirkot ovat avoinna koko keskikesän. Ulkomailla on mahdollisuus tutustua paikalliseen kristilliseen perinteeseen ja kulttuuriin. Poikkea rohkeasti sisälle kirkkoon – oli sitten kyse katolisesta, ortodoksisesta tai protestanttisesta kirkosta. Poikkeaminen kesäviileään kirkkoon tarjoaa parhaimmillaan jotain uutta kävijän omaan elämään. Juuri siksi kaikilla tiedon ja kokemuksen tasoilla aito kohtaaminen Pyhän läsnäolossa on äärettömän arvokasta. Siinä piilee mahdollisuus kasvaa kristittynä. Elämän pyhä salaisuus, suuri ihme avautuu pala palalta, kun astumme kirkon kynnyksen yli ja annamme sydämemme sulaa Pyhän Jumalan läsnäoloon. Psalmin kirjoittaja purkaa ahdistustaan ja kaipaustaan: ”Minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan tulla temppeliin, astua Jumalan kasvojen eteen? Kyyneleet ovat leipäni päivin ja öin, kun minulta alati kysytään: ”Missä on Jumalasi?” Tuskassani minä muistelen, miten kuljin temppeliin juhlasaatossa ilon ja kiitoksen kaikuessa, juhlakansan suuressa joukossa.” Ps 42: 3 – 5. Pyhän ja hiljaisuuden oppiminen kuuluu sivistykseen. Vanhempien ja kasvattajien tehtävä on opastaa lapsia siihen kuinka pyhillä paikoilla käyttäydytään – se on mahdollista jos siihen riittää halua ja kasvatusvastuuta.  Hiljentyminen kirkossa tai kirkkotarhassa antaa evästä arkeen. Sielu ja ruumis löytävät kaipaamaansa lepoa ja uudistumista. ”Lähetä valosi ja totuutesi! Ne johdattakoot minua, ne viekööt minut pyhälle vuorellesi, sinun asuntoihisi. Minä tahdon tulla sinun alttarisi eteen, sinun eteesi, Jumala, minun iloni! Siellä saan ylistää sinua lyyraa soittaen, Jumala, minun Jumalani!” Ps 43: 3 – 4

JKarhusaariPIENI Isä Johannes 

, ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: