Suuren viikon maanantai

30/03/2015

Saarnavuorossa

(Matt.21:18-22) Kun Jeesus varhain aamulla oli palaamassa kaupunkiin, hänen tuli nälkä. Hän näki tien vierellä viikunapuun ja meni tutkimaan sitä, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin lehtiä. Silloin hän sanoi puulle: "Ikinä et enää tee hedelmää." Siinä samassa viikunapuu kuivettui. Kun opetuslapset sen näkivät, he hämmästyivät ja sanoivat: "Kuinka tuo puu noin äkkiä kuivettui?" Jeesus vastasi: "Totisesti: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, te ette ainoastaan tekisi tätä viikunapuulle, vaan te voisitte sanoa tälle vuorellekin: 'Nouse paikaltasi ja paiskaudu mereen', ja niin tapahtuisi. Mitä tahansa te uskossa rukoillen pyydätte, sen te saatte." (Ikonikuva/Photo: Orthodox.net)

(Mt.21:18-22)
Kun Jeesus varhain aamulla oli palaamassa kaupunkiin, hänen tuli nälkä. Hän näki tien vierellä viikunapuun ja meni tutkimaan sitä, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin lehtiä. Silloin hän sanoi puulle: ”Ikinä et enää tee hedelmää.” Siinä samassa viikunapuu kuivettui.
Kun opetuslapset sen näkivät, he hämmästyivät ja sanoivat: ”Kuinka tuo puu noin äkkiä kuivettui?” Jeesus vastasi: ”Totisesti: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, te ette ainoastaan tekisi tätä viikunapuulle, vaan te voisitte sanoa tälle vuorellekin: ’Nouse paikaltasi ja paiskaudu mereen’, ja niin tapahtuisi. Mitä tahansa te uskossa rukoillen pyydätte, sen te saatte.”
(Ikonikuva/Photo: Orthodox.net)

Tällä viikolla muistelemme, kuinka Kristus meni ihmiskunnan pelastuksen tähden vapaaehtoisesti kärsimyksiin Jerusalemin kaupunkiin.

Suurena maanantaina kirkko tuo korostetulla tavalla pohdittavaksemme kärsimyksen ja viettelyksen ongelman. Vapahtajan vapaaehtoisen ja nöyrän kärsimyksen, sekä viisaiden valintojen ennus- ja esikuvaksi on tälle päivälle korotettu patriarkka Joosef.

Kristuksen tavoin patriarkka Jaakobin ja tämän vaimon Raakelin nuorin poika, viaton Joosef, vangittiin ja vajotettiin kaivoon, ikään kuin hautaan. (1. Moos. 37:12–28)  Tämä tapahtui Vapahtajan hautaamisen ja ylösnousemisen ennuskuvana. Egyptin orjuudessa nuori ja kaunis Joosef joutui faaraon hoviherran Potifarin vaimon – toisen Eevan – viettelemäksi, mutta ei kuitenkaan joutunut synnillisten himojen vangiksi. (1.Moos. 39:7–12) Vaikka Joosef voitti miehuullisesti viettelyksen, johon ensimmäinen Aadam oli langennut, sai hän syyttä rangaistuksen ja joutui vankilaan. (1.Moos.3:6)

Päivän aamupalveluksessa luettavasta evankeliumin alusta saamme pohdittavaksemme kertomuksen, kuinka Jeesus kiroaa viikunapuun jossa ei ole hedelmiä. Kertomus tuntuu ankaralta ja jopa kohtuuttomalta. Kuinka viikunapuussa, jonka hedelmät luonnon järjestyksen mukaan kypsyvät vasta syksyksi, voisi olla jo varhaisella keväällä hedelmiä?

Hengellisessä mielessä voimme samaistaa itsemme viikunapuuhun ja pohtia, että jos nyt emme kykene tuottamaan hengellistä hedelmää, niin kiroaako Jumala meidät. Viikunapuun symbolinen kiroaminen kuvaa synnin kuivattamista ja puun olotila, sielua, jossa ei ole hengellistä hedelmää.

Kertomus viikunapuusta ei jätä meitä kuitenkaan lohduttomiksi, sillä se päättyy Kristuksen sanoihin: ”Mitä tahansa te uskossa rukoillen pyydätte, sen te saatte.” (Mt. 21:22) Voimme siis pyytää, ettemme viikunapuun tavoin kuivettuisi hengellisesti, vaan kykenisimme kantamaan Jumalalle mieluisia hedelmiä silloin ja siten kuin se on pelastuksemme kannalta hyvä.

Lohduttakoon ja vahvistakoon meitä tänä päivänä erityisesti aamupalveluksen kiitosstikiran viisas opetus:

”Ollessaan matkalla vapaaehtoisille kärsimyksilleen Herra sanoi apostoleille: Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan vihamiesten käsiin, niin kuin on hänestä kirjoitettu. Tulkaamme mekin, kulkekaamme puhdistetuin mielin hänen kansaan antaaksemme itsemme ristiinnaulittaviksi hänen kanssaan, ja kuolettakaamme hänen tähtensä itsessämme elämän hekumat, jotta saisimme myöskin elää hänen kanssaan, ja jotta kuulisimme hänen huutavan meille: en enää ole menossa maalliseen Jerusalemiin kärsiäkseni siinä, vaan minä menen ylös minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö, ja otan teidät ylhäiseen Jerusalemiin, taivasten valtakuntaan.”

Piispa Arseni

, , ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: