Suuren viikon keskiviikko

01/04/2015

Saarnavuorossa

(Mt.26:6-13) "Kun Jeesus oli Betaniassa spitaalia sairastaneen Simonin talossa, tuli hänen luokseen nainen, jolla oli alabasteripullossa hyvin kallista tuoksuöljyä. Jeesuksen aterioidessa nainen vuodatti öljyn hänen päähänsä. Mutta kun opetuslapset näkivät sen, he sanoivat paheksuen: "Millaista haaskausta! Olisihan sen voinut myydä hyvään hintaan ja antaa rahat köyhille." Jeesus huomasi tämän ja sanoi heille: "Miksi te pahoitatte naisen mielen? Hän teki minulle hyvän teon. Köyhät teillä on luonanne aina, mutta minua teillä ei aina ole. Kun hän voiteli minut, se tapahtui hautaamistani varten. Totisesti: kaikkialla maailmassa, missä ikinä evankeliumin sanoma julistetaan, tullaan muistamaan myös tämä nainen ja kertomaan, mitä hän teki." (Ikonikuva/Photo: Orthodox.net)

(Mt.26:6-13)
”Kun Jeesus oli Betaniassa spitaalia sairastaneen Simonin talossa, tuli hänen luokseen nainen, jolla oli alabasteripullossa hyvin kallista tuoksuöljyä. Jeesuksen aterioidessa nainen vuodatti öljyn hänen päähänsä. Mutta kun opetuslapset näkivät sen, he sanoivat paheksuen: ”Millaista haaskausta! Olisihan sen voinut myydä hyvään hintaan ja antaa rahat köyhille.”
Jeesus huomasi tämän ja sanoi heille: ”Miksi te pahoitatte naisen mielen? Hän teki minulle hyvän teon. Köyhät teillä on luonanne aina, mutta minua teillä ei aina ole. Kun hän voiteli minut, se tapahtui hautaamistani varten. Totisesti: kaikkialla maailmassa, missä ikinä evankeliumin sanoma julistetaan, tullaan muistamaan myös tämä nainen ja kertomaan, mitä hän teki.”
(Ikonikuva/Photo: Orthodox.net)

Tänään Kristuksen viimeinen elinviikko kääntyy kohti loppuhuipennustaan. Aamupalveluksen katismatropari kuvaa tiivistetysti päivän tapahtumat:

Ihmisiä rakastava Herra! Syntinen nainen tuli luoksesi vuodattaen kyyneleitä sekä hyvänhajuista voidetta jaloillesi ja käskyjesi mukaan pelastui paheitten ilkeästä löyhkästä. Mutta kiittämätön opetuslapsi hylkäsi armosi, jota hän oli hengittänyt, ja ryvetti itsensä paheeseen myyden Sinut rahanhimonsa takia. Kunnia olkoon Sinun laupeudellesi, oi Kristus!”

Tämän kirkkoveisun tekstissä kuvataan toistensa vastakohtina naisen pyyteetön, rakastava palvelus Kristukselle ja Juudaksen himon sumentamana tekemä kavallus. Evankeliumissa Matteuksen mukaan kerrotaan, kuinka Jeesus oli Simonin vieraana Betaniassa ja taloon tuli yllättäen nainen, jolla oli mukanaan pullollinen tuoksuöljyä. Kun nainen vuodatti öljyn Kristuksen päähän, paheksuivat opetuslapset naisen tekoa. (Matt. 26:6–13 vrt. Joh. 12:3)

Lukiessamme tekstiä me puolestamme paheksumme opetuslasten reaktiota. Siihen oli kuitenkin selvästi kaksi perusteltua syytä. Yhtäältä Kristus oli opettanut heille myönteisen suhtautumisen apua tarvitseviin lähimmäisiin, ja tuossa tilanteessa opetuslapset luonnollisestikin ajattelivat, että voiteen olisi voinut myydä ja antaa rahat köyhille. Toisaalta he eivät voineet tietää, millaiset tapahtumat tulevina päivinä mullistaisivat heidän elämänsä. Opetuslapset eivät millään saattaneet arvata, että kun nainen voiteli Kristuksen pään, se tapahtui hänen hautaamistansa varten.

Samassa evankeliumijaksossa kuvataan myös, kuinka Juudas Iskariot lupautui kavaltamaan Kristuksen kolmestakymmenestä hopearahasta. (Matt. 26:14–16) Juudasta ajoi tuomittavaan tekoonsa himo. Häntä piinasi rahanahneus, jota nykykielessä voidaan kuvata riippuvuudeksi, addiktiksi. Nykyisin rahanhimo on vähemmän tuomittava riippuvuus kuin terveyttä rapauttavat alkoholismi tai huumeiden käyttö. Sinällään ne kuitenkin ovat hengellisessä mielessä toistensa kaltaisia, sillä riippuvainen ihminen ei ole vapaa, olipa kyse mistä riippuvuudesta tahansa.

Tämä päivä on hyvin surullinen päivä, sillä jonkun oli tuo tuomittava kavallus tehtävä. Se on osa ihmiskunnan pelastushistoriaa ja sitä muistelemme, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, joka viikko pitämällä keskiviikon paastopäivänä Kristuksen kavaltamisen muistoksi.

                                                                                                                         Piispa Arseni

 

, , ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: