Pääkirjoitus: Kristus nousi kuolleista!

15/04/2015

pääkirjoitus

enkeli

Arvelemme, että otsikon tervehdys on tuttu lähes kaikille suomalaisille: sitähän ortodoksit toistavat pääsiäisyöpalveluksessaan toistamasta päästyään.

Näin on. Mutta tämän tervehdyksen, tämän ilosanoman toistaminen ei ole vain osa pääsiäisyöpalvelusta eikä sillä tervehtiminen kuulu vain pääsiäispäivään – se ei pääty edes niin sanottuna toisena pääsiäispäivänä.

Ortodoksit julistavat – tai ainakin heidän pitäisi – tätä ilosanomaa koko pääsiäiskauden, joka jatkuu aina Herran taivaaseen astumisen juhlaan saakka: vasta juhlan aattona pääsiäisaika päättyy. Tämän juhlakauden keskivaiheilla vietetään kokonaisen viikon verran pääsiäisen keskijuhlaa, joka alkaa halvaantuneen sunnuntain jälkeisen viikon keskiviikkona.

 *               *               *

Ainakin ortodoksien pitäisi muistaa koko pääsiäiskauden tämä tervehdys ja käyttää sitä.

Mutta tuntuu, että huonosti se tulee ulos suusta. Tuntuu, että ainakin tässä kohdin ortodoksit ovat vähän kuin suomenruotsalaiset: halutaan pakkoruotsi kouluun – mutta alistutaan nöyrästi asioimaan suomen kielellä jopa sellaisilla paikkakunnilla, joilla otaksuisi maan toisen virallisen kielen kuuluvan palveluammatissa työskentelevien normaaliin osaamiseen.

Tuntuu kuin ortodoksit olisivat alistuneet siihen, että me olemme niin pieni vähemmistö – emme me voi edellyttää, että meidän paastoaikamme otetaan huomioon. Me olemme niin pieni vähemmistö – emme me tietenkään voi löytää tavallisista suomalaisista kaupoista pääsiäiskortteja, jotka kertoisivat: Kristus nousi kuolleista!

Ja tämä hapatus leviää: kaikki suomalaiset eivät ole kristittyjä – siksi meille kerrotaan, ettemme voi edellyttää suurten medioiden tiedottamisessaan ottavan huomioon kristillisiä arvoja, koska se saattaisi loukata muun uskoisten tunteita.

 

*               *               *

Joulun me jo menetimme – taistelua käydään enää joulupukin kotipaikasta.

Jopa joidenkuiden kristittyjen näkemyksen mukaan ei voi vaatia esimerkiksi Unicefilta joulukortteja, jotka kuvaisivat oikeaa joulua – Kristuksen syntymäjuhlaa. Pääsiäiskorteissa on useimmiten yksi imelä ”uskonnollinen” kortti – Hyvä Paimen lampaidensa keskellä: miten se kertoo pääsiäisestä, Kristuksen ylösnousemuksesta?

Mutta ei se niin ole. Kristitytkin ovat maksavia asiakkaita ja heillä on oikeus vaatia. Jos he välittävät siitä, että heidän tunteitaan on oikeutettua loukata. Jos he eivät ole muuttuneet haaleiksi.

Maailmanmeno kristillisissäkin piireissä on kääntynyt hyvin hillitseväksi. Jos esimerkiksi joku palmusunnuntain tienoilla tuo esille sen tosiasian, ettei trulleilla ja virpomisella ole mitään tekemistä keskenään, hän on niuhottaja.

Ja niin me ortodoksit – emmekä vain me vaan kristityt yleensä – vaikenemme, että vaikuttaisimme suvaitsevaisilta, sulautuisimme suureen joukkoon emmekä vain loukkaisi ketään.

Niin me emme halua räksyttää pikkuasioista – unohtaen, että suuretkin joet saavat syntynsä pienistä puroista.

Niin me vain toteamme: maailma on muuttunut. Kertomuksista on tullut tarinoita, jotka eivät enää kiinnosta. Me emme halua nähdä, ettei vain aavisteinen vaan systemaattinen manipulaatio toimii koko ajan. Että kristinuskoon viittaavia ilmaisuja jokseenkin säännöllisesti poistetaan monista julkaisuista.

Meistä on paljon mukavampaa olla sohaisematta ikävästi mihinkään – koska ”kaikki on niin kaunista eikä mikään tee kipeää”.

 *               *               *

Niin ei tehnyt Herramme Jeesus Kristus ihmisenä maan päällä ollessaan.

Joten mietimme, eikö kristittyjen nyt olisi aika ainakin tässä yhteydessä yhdistää rintamansa? Eikö kirkkojen pitäisi herätä puhumaan missionsa edellyttämällä tavalla?

Lainaamme puhemies Eero Heinäluoman haastattelua, jonka Simeon ja Hanna julkaisi 5.9.2014:

”Hän painottaa voimakkaasti toivettaan evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon vahvasta osallistumisesta keskusteluun:

´On erittäin tärkeää, että keskusteluun tulee eri näkökulmia, koska vain siten turvataan päätöksenteossa se, että osataan ottaa huomioon elämän todellisuus, myös uskovien ihmisten ajatukset ja tunteet.´”

 *               *               *

Niin, Herramme Jeesus Kristus ei alistunut muuhun kuin Isänsä tahtoon.

Hän, joka kärsi, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin – mutta nousi ylös kuolleista.

 

Totisesti nousi!

 

Hellevi Matihalti

Aristarkos Sirviö

 

, , , , , ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: