Pääsiäinen Setumaalla

22/04/2015

Artikkeli

Kristuksen kirkastumisen kirkko juuri ennen pääsiäisyönpalveluksen alkamista. (Kuva/photo: Aristarkos Sirviö)

Kristuksen kirkastumisen kirkko juuri ennen pääsiäisyönpalveluksen alkamista.
(Kuva/photo: Aristarkos Sirviö)

Lauantaina iltayhdeltätoista Setumaalla Obinitsan kylässä on ilta tummunut yöksi. On suuren lauantain ilta. Setumaalla, Kaakkois-Virossa, seurakunnat ovat perinteisesti noudattaneet vanhaa eli juliaanista kalenteria kirkollisten juhlien vietossa.

Kristuksen kirkastumisen kirkko on rakennettu vuonna 1952. Se on Virossa toinen neuvostomiehityksen aikana valmistuneista ortodoksisista kirkoista. (Kuva/photo: EAÕK)

Kristuksen kirkastumisen kirkko on rakennettu vuonna 1952. Se on Virossa toinen neuvostomiehityksen aikana valmistuneista ortodoksisista kirkoista.
(Kuva/photo: EAÕK)

Kylän laidalla sijaitsevan Kristuksen kirkastumisen kirkon ovet ovat auki, ja kirkkokansa vaeltaa kirkkoa kohti jalan, polkupyörillä, moottoripyörillä ja autoilla. Suurin osa poikkeaa ennen kirkkoon menoa viereisellä hautausmaalla sytyttämässä punaisen tai valkoisen hautakynttilän omaisten haudoilla. Hautalyhdyt valaisevat kauniisti hautausmaan. Tuntuu kuin vainajatkin valmistautuisivat Herran pääsiäiseen.

Kirkossa isä Viktor vastaanottaa tulijoita ja järjestelee kirkkoa pääsiäispalvelusta varten. Hän kertoo pahoitellen kirkkoon saapuneille suomalaisille toimittajille, että laulajia on yhteensattumien vuoksi paikalla vain muutama.

Isä Viktor Ivask ohjeistaa sootska Aare Hõrnia ennen jumalanpalveluksen alkamista. (Kuva/Photo: Aristarkos Sirviö)

Isä Viktor Ivask ohjeistaa sootska Aare Hõrnia ennen jumalanpalveluksen alkamista.
(Kuva/Photo: Aristarkos Sirviö)

Puolenyön aikaan alkaa palvelus. Kirkko on täynnä rukoilijoita. Ristisaatto kiertää kirkon ja saaton hännille liittyvät ulkona odottaneet kyläläiset. Pääsiäisyöpalveluksen edetessä kirkkokansaa pikku hiljaa siirtyy haudoille pieninä ryhminä aloittamaan pääsiäisen juhlintaa. Ehtoollisella kuitenkin suurin osa rukoilijoista käy.

Ehtoollinen. (Kuva/photo: Aristarkos Sirviö)

Ehtoollinen.
(Kuva/photo: Aristarkos Sirviö)

Jumalanpalveluksen päätyttyä isä Viktor toivottaa riemullista Herran pääsiäistä ja kiittää kaikkia yhteisestä palveluksesta. Hän mainitsee erikseen paikalla olevat suomalaiset toimittajat.

”Olemme iloisia siitä, että jälleen yhteisessä juhlassamme on läsnä rakkaita ystäviä Suomesta. Yhteinen rukous ja Jumalan palveleminen yhdistää meitä enemmän kuin mitkään juhlapuheet. Viron kirkolle on suurta riemua, että saamme suomalaisten kanssa jakaa niin ilomme kuin joskus surummekin.”

Laulajat kirkossa. Laulajiin liittyi myös suomalaisia toimittajia opastanut Elina Aro-Ojapelto (oikealla). Kuva/Photo: Katrin Seppel)

Laulajat kirkossa. Laulajiin liittyi myös suomalaisia toimittajia opastanut Elina Aro-Ojapelto (oikealla).
Kuva/Photo: Katrin Seppel)

Kirkosta suomalaiset toimittajat siirtyvät hautakynttilöiden valaisemaan kalmistoon. Sootska Aare oli kutsunut kaikki pääsiäisjuhlaan sukuhaudalleen. Haudalla Aare kertoo tottuneensa jo pienestä pitäen käymään juhlapäivinä haudoilla. Hän vakuuttaa, että setukaisille hautausmaa ei ole pelottava paikka, vaan rakkauden ja juhlan paikka. Aare tarjoilee meille lihapyöryköitä, suolakurkkuja ja sõiria. Päälle nautitaan kotipolttoista hansaa.

Pääsiäisyö vietettiin sootska Aare Hõrnin sukuhaudalla. (Kuva/Photo: Katrin Seppel)

Pääsiäisyö vietettiin sootska Aare Hõrnin sukuhaudalla.
(Kuva/Photo: Katrin Seppel)

 

Monilta ympärillä olevilta haudoilta kuuluu iloista keskustelua ja naurua. Aaren opastuksella käymme muun muassa lauluemo Hilana Taarkan haudalla. Pääsiäisaamun sarastaessa lähdemme kohti majapaikkaa.

Sootska Aare Hõrn tarjoili palanpainikkeeksi kotipolttoista hansaa, setukaisten perinteistä juhlajuomaa. (Kuva/Photo: Katrin Seppel)

Sootska Aare Hõrn tarjoili palanpainikkeeksi kotipolttoista hansaa, setukaisten perinteistä juhlajuomaa.
(Kuva/Photo: Katrin Seppel)

Pääsiäisaamuna, muutaman tunnin nukuttuamme, tapaamme Obinitsassa seurojentalolla setukaisten ülemsootskan. Tänä vuonna ülemsootskaksi on valittu Annela Laaneots. Hän kertoo setukaiskulttuurista, perinteistä ja setukaisten nykypäivästä.

Ülemsootskan opastuksella toimittajat perehtyivät perinteiseen munanvieritykseen, munaloomkaan. (Kuva/photo: Katrin Seppel)

Ülemsootskan opastuksella toimittajat perehtyivät perinteiseen munanvieritykseen, munaloomkaan.
(Kuva/photo: Katrin Seppel)

Ülemsootskan opastuksella pääsemme harjoittelemaan munanvieritystä pihamaalle hiekasta tehdyllä munanvieritysradalla. Munanvierityskisa kuuluu setukaisten pääsiäispäivän perinteisiin. Obinitsan vierailun päätteeksi pääsemme katsomaan pääsiäisteatteria kyläkeskuksen pihamaalle ja saamme aimo annoksen setukieltä kuullaksemme.

Aristarkos Sirviö

 

Sanastoa:

Ülemsootska: setukaisten edusmies/nainen. Setukaisten henkinen johtaja, joka perinteen mukaan on setukaisten muinaisjumalan, Pekon, edustaja. Setukaisten ”kuningas”.

Sootska : Aiemmin ülemsootskana toiminut, ikään kuin setukaisten vanhimmistoon kuuluva, ülemsootskan neuvonantaja.

Sõir: setukaisten perinnejuusto.

 

Pääsiäisestä Obinitsassa on Vaidu Vidil tehnyt YouTubeen hienon videokoosteen:

, , , , , , , , ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: