Sydän lompakossa

28/11/2015

Saarnavuorossa

Pyhä Antonios Suuri. (Ikonikuva/Photo: orthodox.net)

Pyhä Antonios Suuri.
(Ikonikuva/Photo: orthodox.net)

Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: ”Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?”
Jeesus vastasi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi.”
”Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen”, vastasi mies.
Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: ”Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua.”
Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.

Nähdessään sen Jeesus sanoi: ”Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.”
”Kuka sitten voi pelastua?” kysyivät kuulijat. Jeesus vastasi: ”Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle.”
(Luuk 18:18–27)

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Tämän sunnuntain evankeliumi on kuin jatkumoa viime sunnuntaina luetulle Kristuksen vertaukselle rikkaasta miehestä, jolla ei ollut aarretta taivaassa. Hänen nautintoihin keskittynyt elämänsä tuhoutui yhdessä yössä. Jumala sanoi: ’Sinä hullu! Tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta takaisin. Ja kaikki, minkä olet itsellesi varannut — kenelle se joutuu?’ ”Näin käy sen, joka kerää rikkautta itselleen mutta jolla ei ole aarretta Jumalan luona.” (Luuk 12:16–21)

Nyt kohtaamme rikkaan miehen – ei vain vertauksessa, vaan Kristuksen kasvojen edessä. Tämä mies on vielä nuorukainen (Matt 19:22), mutta silti jo korkeassa asemassa. Hän saapuu todellisessa sielunhädässä: ”mies tuli juoksujalkaa, polvistui hänen eteensä ja kysyi: ”Hyvä opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän?” (Mark 10:17)

Samaa pohti toinenkin äveriäs nuorukainen reilut 200 vuotta myöhemmin, ja häneen Kristuksen sanat iskivät kuin salama. Antonios todella meni ja myi omaisuutensa, jakeli sen köyhille ja lähti seuraamaan Herraa. Vuosikymmenien kilvoittelun myötä hänestä tuli ”munkkilaisuuden isä”, pyhittäjä Antonios Suuri, jonka esirukoukset, esimerkki ja vaikutus on ollut koko kristikunnassa valtava.

”Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi.”

”Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen.”

”Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua.”

Kristuksen sanat rikkaalle nuorukaiselle ovat kovat. Tulisiko meidänkin ottaa ne kirjaimellisesti?

Toisaalla Uudessa Testamentissa kerrotaan varakkaista, jotka käyttivät rahojaan Kristuksen ja opetuslasten hyväksi. Näitä olivat esimerkiksi Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan. (Luuk 8:3) Myös Joosef, rikas arimatialainen, – – oli Jeesuksen opetuslapsi. (Matt 27:57)

Käsky luopua kaikesta omaisuudesta ei siis ollut eikä ole yleispätevä vaan yksilöllinen. Kun Jumala siihen kutsuu, moni on seurannut pyhän Antonioksen esimerkkiä kilvoittelemalla munkkina tai nunnana. Mutta askeettisesti voi elää myös maailmassa – ja jokainen voi halutessaan kokeilla sitä paaston aikoina, esimerkiksi nyt joulupaastossa.

Ensisijaisesti kyse on sydämestä, ei lompakosta. ”Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.” (Matt 6:21). Mikäli sydän on täynnä himoa tämän maailman rikkauksiin ja kaikkeen mitä rahalla saa, siellä ei ole sijaa Kristukselle. Mutta jos sydämessä on sija Kuninkaalle, voi lompakkokin olla hänen hallinnassaan.

Jumalan sydämessä tilaa on: Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: ”Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua.” (Mark 10:21)

Ankaran rakkauden sanat ovat tarpeen, Kristus näkee miten omaisuus sitoo nuorukaisen sydämen. ”Rahanhimo on kaiken pahan alkujuuri. Rahaa havitellessaan monet ovat eksyneet pois uskosta ja tuottaneet itselleen monenlaista kärsimystä.” (1 Tim 6:10)

 Omaisuudesta luopuminen ei kuitenkaan ollut käskyistä vaikein. Pyhällä Antonioksellakin todellinen kilvoittelu alkoi vasta sen jälkeen: ”Tule sitten ja seuraa minua.” Kristuksen seuraaminen – kaikissa asioissa, joka päivä – on haasteista valtavin, ihmiselle mahdotonta.

Silti muuta Tietä ei ole.

”Kuka sitten voi pelastua?”

”Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle.”

 Rikkaista rikkain on luopunut kaikesta ja tullut köyhäksi tähteni. Hänelle se oli ja on mahdollista. Hän on tullut, ja hänen katseensa seuraa askeleitani.

Missä on aarteeni, missä on sydämeni?

 

Isä Tuukka Rantanen

Oulu

, , ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: