Jouluun valmistautumisesta

19/12/2016

Saarnavuorossa

(Kuva/photo: orthodox.net)

(Kuva/photo: orthodox.net)

Isä Markus Kinkin opetuspuhe Helenan vanhainkodin kirkossa 18.12.2016

“Sinä teet pimeän, niin tulee yö”, sanoo psalminkirjoittaja opettaakseen meille ajan kulkua. Todellakin, aika lentää! Olemme jo viimeisillä sivuilla kirjassa, jonka nimi on ”Vuosi”.

Kuinka nopeasti onkaan vuosi kulunut. Ja ajan kanssa mekin olemme vanhentuneet. Kuinka moni rakkaistamme on otettu pois kuluneen vuoden aikana – vanhempia, sisaruksia, sukulaisia, ystäviä ja tuttavia, ja kuinka moni heistä lähti toiveidensa täyttymättä. Ehkäpä jotkut lähteneet olivat ehtineet tehdä suunnitelmia siitä, miten viettäisivät joulua. Mutta valitettavasti he eivät sitä kokeneet – elämän lanka oli katkennut.

Kuinka paljon ihmisiä kuoleekaan ennen joulua. Avatkaa sanomalehti, ja näette, kuinka monia hautajaisia vietetään kaupungeissa joka päivä. Kuolemasta puhuminen saarnassa näin ennen joulua ei ole kaunista. Mutta tämä on väistämätön realiteetti. Onpa rahaa, kunniaa, asema, työ, kauneutta ja onnellisuutta, niin yksi kuitenkin on varmaa – kuolema. Ja sen jälkeen tuomio.

Mutta kuolemaa ei ole! Se poistettiin 2000 vuotta sitten, silloin, kun yöllä Jumalan Poika, Pyhän Kolminaisuuden toinen persoona, tuli lihaksi pienessä Betlehemin kaupungissa Neitseestä Mariasta, ja näin profeettojen ilmoitukset täyttyivät. Jumalan Sanan lihaksitulemista, inkarnaatiota, kutsutaan teologian kielellä mysteeriksi, salaisuudeksi. ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta” (Joh. 1:14), kirjoittaa Kristuksen rakkain opetuslapsi, apostoli ja evankelista Johannes.

Kuinka Sana tuli lihaksi? Tämä on jäänyt ja on jäävä mysteeriksi ihmismielelle. Adamin kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema kaikissa sukupolvissa. Kristuksen kautta elämä hallitsee ja kuolema on voitettu: ”Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä” (Room. 5:12).

Meidät on kutsuttu juhlimaan tätä salaisuutta jälleen – tätä suurta historiallista tapahtumaa. Ei ole mitään tähän verrattavaa. Tämä tapahtuma muutti historian suunnan. Tämä Kristuksen syntymäjuhla on kaikkien juhlien äiti.

Oletteko valmiit viettämään näin suurta juhlaa?

Kysy tämä kysymys itseltäsi ja vastaa joko kyllä tai ei.

Miettikäämme hieman tätä. Ensimmäinen asia on sielun puhtaus. Muistammeko autuudenlauseet Kristuksen vuorisaarnasta? Avatkaamme Matteuksen evankeliumi viidennestä luvusta. Yksi autuudenlauseista kuuluu näin: “Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan” (Matt. 5:8).

Toisin sanoen Jeesus siunaa niitä ihmisiä joiden sydän on vapaa intohimoista, vihamielisyydestä, pahoista haluista. Huomatkaa, miten pyhä Athanasios Suuri selittää tämän: ”Niin kuin likainen peili ei välitä kuvaa, niin likainen ihmisen sielu ei ota vastaan Jumalaa.” Siksi, miten välttämätöntä onkaan puhdistaa sydän nähdäksemme Kristuksen; ja mistä meidän pitää puhdistaa sielumme?

Pyhä Johannes Krysostomos antaa vastauksen: ”Kaikista intohimoisista aikomuksista”. Missä me voimme tehdä sen? Katumuksen pyhässä mysteeriossa. Tunnemme epäilystä ja mieleemme nousee vastaväitteitä. Mutta ne ovat perusteettomia.

Niin kuin me huolehdimme fyysisestä terveydestämme, meidän täytyy myös huolehtia sielujemme terveydestä. Herra sanoi: ”Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?” (Mark. 8:37). Me kaikki rikomme Jumalan käskyjä. Me kaikki olemme syntisiä. Toisessa kohdassa pyhä Johannes Krysostomos sanoo, että synti on kuin pölyä. Vaikka me suljemme kotimme ikkunat ja ovet, pöly laskeutuu huonekaluille. Samalla tavalla synti tulee luoksemme, vaikka emme tahdo sitä.

Sen jälkeen kun olet puhdistanut itsesi kaikista intohimoisista aikeista, sinun pitää tehdä jotakin hyvää. Tämä on jokapäiväinen velvollisuus, mutta aivan erityisesti joulun aikana. Sinun pitää jakaa hyväsi ja riemuita puutteenalaisten kanssa. Tähän jakamiseen antaa mahdollisuuden Kirkkomme mm lähetystyö.

Tulkaa veljeni ja sisareni, osallistumaan ehtoollisen salaisuuteen. Ottakaa vastaan Kristus rakkaudella ja uskolla. Jos juhlimme joulua ilman katumusta, ehtoollista, anteeksiantoa, hyviä tekoja ja rakkautta, joulussamme ei ole Kristusta. Silloin lahjamme, juhlaillallisemme ja kotimme on ilman Kristusta.

Muistakaa, että Kristus ottaa vastaan 11. hetkelläkin tulleet. Älkää epäröikö, niin suuri ilo puhkeaa taivaassa, kellot soivat ja Jumalan enkelit riemuitsevat. Tulkaa!

, , , , ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: