Pyhien isien sunnuntaina 2016

19/12/2016

Saarnavuorossa

Suuri uskon todistus on tapahtunut: tulen liekeissä ikään kuin veden vilvoittavissa virroissa kolme pyhää nuorukaista iloitsee. Ja profeetta Daniel niin kuin lampaita jalopeuroja paimentaa. Pyhien isiemme rukouksien tähden pelasta, oi Kristus Jumala, meidän sielumme. (joulua edeltävän pyhien isien sunnuntain tropari) Kuva/photo: orthodox.net)

Suuri uskon todistus on tapahtunut: tulen liekeissä ikään kuin veden vilvoittavissa virroissa kolme pyhää nuorukaista iloitsee. Ja profeetta Daniel niin kuin lampaita jalopeuroja paimentaa. Pyhien isiemme rukouksien tähden pelasta, oi Kristus Jumala, meidän sielumme.
(joulua edeltävän pyhien isien sunnuntain tropari)
(Kuva/photo: orthodox.net)

Joulua edeltävää pyhien isien sunnuntaita vietetään sunnuntaina ennen joulua joulukuun 18.-24. päivien välisenä aikana.  Silloin kirkko muistelee kaikkia pyhiä ihmisiä Aadamista Joosefiin, jolle Maria  oli kihlattu.  Pääteemana on profeetta Daniel.  Tähän ryhmään kuuluu myös runsaasti Vanhan testamentin naishenkilöitä, mistä kertoo päivän runsas nimipäiväluettelo.  Kirkkovuoden kierrossa on neljä yleisesti tunnettua pyhille isille omistettua sunnuntaita.  Joulua edeltävien sunnuntaiden lisäksi pyhien isien muistoa vietetään helluntaita edeltävänä ja jälkeisenä sunnuntaina.

Pyhien isien muistelemisessa on kaksi ryhmää.  Joulua edeltävinä sunnuntaina muistellaan Vanhan testamentin pyhiä, helluntaihin liittyvien sunnuntaiden teemana on Uusi liitto.  Helluntaita edeltävän sunnuntain muistona on Nikean kirkolliskokouksen isät.  Helluntain jälkeisenä sunnuntaina muistellaan kaikkia pyhiä maailman alusta aina meidän päiviimme.  Tämä on mielenkiintoinen ryhmä, koska sen jäsenten määrä kasvaa jatkuvasti.  Siihen kuuluvat Kreikan uudet marttyyrit, Athoksen pyhät, Venäjän pyhittäjät, venäläiset uusmarttyyrit  jne.

Pyhien isien sunnuntain keskiössä ovat profeetta Daniel ja kolme pyhää nuorukaista.  On aivan mielenkiintoista lukusymboliikka, miksi Danielin oman muistopäivän 17.12. lisäksi häntä ja kolmea nuorukaista muistellaan pyhien isien sunnuntaina.  Profeetta Danielin kirjaa lukiessa he tulevat esille voimakkaina uskon sankareina.  Danielin kirjan alkuluvut ovat helppoa historiallista luettavaa, mutta kirjan jälkiosa on vaikeatajuista apokalyptista tekstiä.  Kaikki epäjumalten palvojat tuhoutuvat.  Jumala pelastaa ne, jotka kääntyvät hänen puoleensa.  Luku seitsemän näyttelee tässä kirjassa merkittävää osaa.  Siispä ei ole sattumaa, että profeetta Danielin muistoa vietetään seitsemän päivää ennen joulua.

”Uskovaiset, profeetta Daniel on hengessä tänään koonnut meidät yhteen.  Ja hän tarjoaa hyveiden yltäkylläisen pöydän rikkaille ja köyhille, niin omille kuin vieraille sekä hengellisen maljan, josta vuotaa hurskauden vettä…”  (Avuksihuutostikiirasta).     

Vanhan testamentin suurmiesten ja -naisten uskon lujuudesta kertoo päivän epistola Heprealaiskirjeestä: Mitäpä tähän enää lisäisin? Minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Barakista, Simsonista ja Jeftasta, Daavidista, Samuelista ja profeetoista.  Uskon voimalla he kukistivat valtakuntia, pitivät yllä oikeutta ja pääsivät näkemään lupausten täyttymisen. He tukkivat leijonien kidat, sammuttivat roihuavan tulen ja välttivät miekaniskut. He olivat heikkoja, mutta he voimistuivat, heistä tuli väkeviä sotureita, he työnsivät takaisin vihollisen joukot. Jotkut naiset saivat kuolleet omaisensa elävinä takaisin. Monet kidutettiin hengiltä. He olivat torjuneet heille tarjotun vapautuksen, koska halusivat parempaan ylösnousemukseen. Toiset saivat osakseen pilkkaa ja ruoskaniskuja, jopa kahleet ja vankeuden.  Heitä kivitettiin kuoliaaksi, heitä sahattiin kahtia ja surmattiin miekalla lyöden. He joutuivat kuljeksimaan lampaan- ja vuohennahat vaatteinaan, he kärsivät puutetta, heitä ahdistettiin ja piestiin.  He olivat liian hyviä tähän maailmaan, ja niin heidän oli harhailtava autiomaassa ja vuorilla ja asuttava luolissa ja maakuopissa.  Kaikista näistä on heidän uskonsa perusteella annettu kirjoituksissa hyvä todistus, mutta sitä, mikä on luvattu, he eivät vielä saaneet. Jumalalla oli näet meitä varten varattuna vielä parempaa, eivätkä he siksi voineet päästä täydellisyyteen ilman meitä.      Jumalan pelastussuunnitelma oli toteutunut Jumalan Pojan maailmaan syntymisessä.

Vaikka päivän liturgiassa evankeliumitekstinä luetaan Jeesuksen sukuluettelo Matteuksen evankeliumin mukaan, niin päivän eräs keskeinen aihe on kirjattu Luukaan evankeliumiin kirjoitettuun Jeesuksen sukuluetteloon (Luuk 3:23-38), joka alkaa aivan Aadamista asti.  Kun katsellaan Jeesuksen sukuluetteloa, tämä asettaa meidät Jumalan laajan pelastussuunnitelman eteen.  Joulu onkin paljon enemmän kuin vuosittain vietettävä pimeän karkotusjuhla.  Meidän on ymmärrettävä, miten jouluun valmistautumisessa joulua edeltävät sunnuntait muistoaiheineen toimivat linkkinä Vanhan ja Uuden liiton välillä.

Lähestyessään joulua näiden sunnuntaiden myötä rukoilija näkee ja kokee Jumalan lihaksi tulemisen ei vain jumaluuden odottamattomana tai irrationaalisena maailman tapahtumiin puuttumisena, vaan myös yli tuhansia vuosia kestäneen pitkän odotuksen huipentumana.  Pyhien isien sunnuntain kautta astutaan joulun esijuhlakauteen, joka jouluaaton kanssa on ainoa ja oma jouluun – Heramme ja Vapahtajamme syntymänjuhlaan – valmistava liturginen kokonaisuus.    Elämme aivan kuin suuren viikon tapahtumia, mutta joulun näkökulmasta.

 

      ….. Kristus syntyy jälleen korottaakseen muinoin lankeemuksessa turmeltuneen kuvan (joulun esijuhlan troparista).   

 

Isä Olavi Merras 

, , , ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: