”Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä” (Matt.25.13)

(Kuva/photo: OCA )

(Kuva/photo: OCA )

Suuressa paastossa ja sen valmistusviikkoina ajateltavaksemme annetaan tavallista voimakkaammin elämän katoavaisuus ja edessä oleva tilinteon hetki. Tässä maailmassa kaikki on katoavaista. Myös aika katoaa. Elämämme päivät ovat ikään kuin laina, joka on kerran annettava takaisin. Silloin joudumme myös selvittämään lainan antajalle – Jumalalle – miten olemme elämämme päivät käyttäneet. Mitä olemme tehneet ja mitä olemme jättäneet tekemättä? Mikä on ollut suhteemme Jumalaan ja lähimmäisiimme?

Tuona hetkenä meillä ei ole enää aikaa. Se on ohi. On vain muuttumaton ikuisuus. Tässä mielessä kuolema merkitsee jokaiselle omaa henkilökohtaista maailmanloppua. Kerran tulee kuitenkin hetki, jolloin koko tämä maailma ja kaikki mitä siinä on, kohtaa loppunsa. Tämä tapahtuu Kristuksen toisessa tulemisessa jolloin aika on tullut täyteen, taivas ja maa katoavat ja Jumalan valtakunta toteutuu kaikessa täyteydessään.

Milloin maailmanloppu tulee?

Milloin sitten on Kristuksen toinen tuleminen ja maailman loppu? Tätä ei kukaan tiedä. Kun opetuslapset kyselivät asiasta Kristukselta, Hän vastasi: ”Siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.” ( Matt. 24:36 ) Kaikki maailmanlopun ennustelijat, jotka ovat julistaneet tarkkoja aikoja ja hetkiä, ovat osoittautuneet vääriksi profeetoiksi ja saaneet häpeän. Niinpä kehotus kuuluukin: ”Olkaa varuillanne, valvokaa ja rukoilkaa, sillä ette tiedä, milloin se aika tulee.” ( Mark. 13:33 )

Joskus viimeinen päivä kuitenkin koittaa. Siitä ei ole epäilystäkään. Vaikka aika ja hetki pysyvätkin loppuun saakka Jumalan salaisuutena niin edelläkäyvistä merkeistä meille on kerrottu. Kristus itse puhui toisesta tulemisestaan, maailman lopusta ja sitä edeltävistä merkeistä.  ( Matt. 24:1-51; Mark. 13:1-33; Luuk. 21:5-36 )

Aikaa ei kukaan tiedä, mutta ajan merkit on kerrottu. Merkeistä ei Pyhä Raamattu jätä meitä tietämättömiksi. Lisäksi Jumala on antanut joidenkin valittujensa nähdä ja tietää asiasta jotain sellaista, jota he ovat voineet kertoa meille muille hengelliseksi rakennukseksi. Eräs tällainen on Pyhä Nilos Mirhanvuodattaja ( k. 1651 ). Hän on välittänyt meille seuraavan ennustuksen.

Pyhän Niloksen ennustus

”Vuoden 1900 paikkeilla, lähestyttäessä kahdeksannen vuosituhannen puoltaväliä, maailma alkaa käydä tunnistamattomaksi. Kun antikristuksen tulemuksen aika lähestyy, ihmisten ymmärrys sokaistuu lihan himoista, ja jumalattomuus ja laittomuus lisääntyvät suuresti. Silloin maailma alkaa käydä tunnistamattomaksi: ihmiset muuttuvat ulkomuodoltaan, niin ettei miehiä enää erota naisista heidän häpeämättömän pukeutumisensa ja hiustensa vuoksi. Silloin ihmiset villiintyvät. Antikristuksen eksytyksen vaikutuksesta heistä tulee kuin petoja. Enää ei tunneta kunnioitusta omia vanhempia eikä vanhoja ihmisiä kohtaan. Rakkaus katoaa. Kristuksen asettamat paimenet – piispat ja papit – ovat kunnianhimoisia (joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta), eivätkä he osaa tehdä mitään eroa oikean ja väärän välillä. Silloin tavat ja perinteet muuttuvat kristittyjen parissa ja Kirkossa. Siveys katoaa ihmisten keskuudesta, ja saastaisuus saa vallan. Valhe ja ahneus saavuttavat äärimmäisen huippunsa. Voi niitä, jotka keräävät itselleen rahaa! Tuona aikana haureus, huoruus ja homoseksuaalisuuden harjoittaminen ovat arkipäivää, samoin varkaudet ja murhat. Ylenmääräisen synnin ja saastaisuuden vuoksi ihmiset menettävät pyhässä kasteessa saamansa Pyhän Hengen armon, ja heidän omatuntonsa vaimenee.

Kristuksen kirkot ovat vailla Jumalaa pelkääviä ja hurskaita paimenia. Voi silloin maailmassa eläviä kristittyjä! Heillä ei ole lainkaan uskoa, sillä he eivät näe kenessäkään Jumalan tuntemisen valoa. Niin he vetäytyvät maailmasta pyhiin paikkoihin löytääksensä ahdistuksissaan rauhan sielulleen, mutta kaikkialla he kohtaavat esteitä ja murheita. Kaikki tämä tapahtuu siksi, että antikristus tahtoo hallita kaikkea ja tulla koko maanpiirin valtiaaksi. Hän tekee näennäisiä ihmetekoja ja tunnusmerkkejä sekä ohjaa ihmisparkoja löytämään viisauden, jota pahuus ruokkii. He puhuvat keskenään maan toisesta äärestä sen toiseen ääreen, lentävät ilmassa kuin linnut ja halkovat valtameriä kuin kalat.

Näin tehdessään nuo onnettomat ihmispoloiset elävät yltäkylläisyydessä eivätkä tiedä, että tämä kaikki on antikristuksen petosta. Niin paljon tieteet näyttävät edistyvän, että paholainen saa ihmiset uskomaan, ettei Kolmiyhteistä Jumalaa ole.

Kun kaikkihyvä Jumala näkee ihmissuvun tuhon, Hän lyhentää noita päiviä niiden harvojen tähden, jotka pelastuvat, sillä paholainen pyrkii eksyttämään, jos mahdollista, valitutkin. Silloin ilmestyy äkisti kaksiteräinen miekka, joka surmaa eksyttäjän ja hänen liittolaisensa.”

(Arhimandritou Ioannikou Kotsoni: Athonikon Gerontikon. Käännös kreikasta: Hannu Pöyhönen)

 

Mitä siis tähän sanomme? Valvokaamme, sillä emme tiedä minä päivänä meidän Herramme tulee.

Isä Timo Soisalo    

                                                                                                                                                                    

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: