Jumalan kasvojen edessä

25/03/2018

Saarnavuorossa

(Ikonikuva/photo: OCA)

Kirkon kauneimmat ja sydäntä koskettavimmat jumalanpalvelukset ovat mielestäni juuri alkamassa. Onhan tulossa pääsiäistä edeltävä suuri viikko, tai niin kuin jotkut sanovat, piinaviikko.

Ortodoksisessa kirkossa on vuoden jokaisella päivällä omat jumalanpalvelustekstinsä, vaikka jumalanpalveluksen kaava onkin sama. Niin on myös suuren paaston aikana ja suurella viikolla.

Aikaisemmin niitä ei käännetty suomeksi kokonaisuudessaan, mutta isä Johannes Seppälä ehti ennen kuolemaansa kääntää kaikki suuren paaston tekstit. Suurella viikolla näitä tekstejä on yhteensä 152 sivua. Sen lisäksi jokaisessa jumalanpalveluksessa luetaan paljon Raamattua: Vanhaa testamenttia, Psalmeja sekä tietysti myös epistolat ja evankeliumitekstit liturgioissa.

Nämä käännökset eivät kuitenkaan vielä ole piispainkokouksen hyväksymiä, vaan niitä joudutaan muokkaamaan. Metropoliitta Panteleimon kertoi, että tekstien stilisointi oli jo valmis, mutta sitten muistitikku katosi ja työ meni hukkaan. Toivomme, että joku työryhmä tekisi saman työn, ja näin saisimme suuren hengellisen aarteen käyttöömme.

Tietääkseni missään seurakunnassa ei ole resursseja toimittaa kaikkia suuren viikon jumalanpalveluksia täydellisinä. Tämä on kuitenkin mahdollista Valamon luostarissa. Jokainen seurakunta toimii omien voimavarojensa mukaan ja niin pitää ollakin. Tosin jo aamun ja illan jumalanpalvelukset suurella viikolla antavat käsityksen siitä, mikä aarre kirkolla on näissä teksteissä. Niissä käsitellään syvällisesti ihmiselämän lankeemusta, katumusta ja sitä, mitä Jeesus Kristus teki meidän pelastuksemme tähden.

Kristuksessa Jumala tuli ihmiseksi, Jumalan luoman olennon kaltaiseksi, asui ihmisten keskellä ja eli ihmisen elämää, kuitenkin ilman syntiä, kuten pyhä Kirkko opettaa. Kristus opetti ihmisille iankaikkiseen elämään ja Jumalan yhteyteen johtavan tien. Hän osoitti, että synneistämme huolimatta meillä on katumuksen kautta mahdollisuus saada Jumalalta anteeksianto ja armo päästäksemme taivasten valtakuntaan sisälle.

Suuren viikon jumalanpalveluksissa nämä asiat tulevat selvästi ilmi.

 

Ortodoksiset jumalanpalvelukset ovat syvästi raamatullisia. Siksi Raamatun tekstit ovat hyvin paljon esillä. Lauantaina, ennen palmusunnuntaita, meille kerrotaan Lasaruksesta, Jeesuksen ystävästä, jonka Herra herätti kuolleista ja josta tuli myöhemmin kirkon johtaja, piispa. Se on kuin johdanto Kristuksen ylösnousemukseen. Palmusunnuntaina Jeesus ratsastaa aasin varsalla Jerusalemiin, ja ihmisjoukko ottaa hänet vastaan kuin kuninkaan, lapset riemuitsevat ja palmunoksat käsissään huutavat: ”Hoosianna”. Tänä vuonna palmusunnuntaiksi sattuu myös kiinteä Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian ilmestysjuhla.

Suurena maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona toimitetaan ennenpyhitettyjen lahjain liturgiat, ja niissä kuullaan Jeesuksen opetuksia opetuslapsilleen maailmanlopun merkeistä, viimeisestä tuomiosta, Juudas Iskariotin katalasta petoksesta sekä ehtoollisen valmistelusta.

Suuri torstai alkaa seurakuntakäytännössä Basileios Suuren liturgialla, jossa ehtoollisen asettaminen on keskeisin asia. Katedraaleissa toimitetaan jalkojen pesun muistopalvelus.

Suurena perjantaina pitäisi toimittaa kaikissa kirkoissa kolme jumalanpalvelusta, nimittäin aamupalvelus, jossa luetaan 12 jaksoa Kristuksen kärsimyksistä, suuri hetkipalvelus, jossa kussakin hetkessä parimia Vanhasta testamentista sekä epistola ja evankeliumi. Illalla toimitetaan vielä ehtoopalvelus, jossa on kolme parimiaa, epistola ja pitkä evankeliumiteksti.

Palvelukset ovat pitkiä ja fyysisesti raskaita myös tottuneille kirkossa rukoilijoille, mutta niiden aikana olemme konkreettisesti mukana Jeesuksen kärsimyksissä.

Kristuksen hautakuva. (uva/photo: Orthodox.net)

Ehtoopalveluksen aikana papisto kantaa Kristuksen hautakuvan keskelle kirkkoa ja kaikki osoittavat kunnioitustaan Herran pelastuksesta kertovalle ikonille.

Lauantaina aamulla toimitetaan aamupalvelus, jossa hautakuva kannetaan kirkon ympäri. Basileios Suuren liturgia alkaa ehtoopalveluksella, jossa luetaan 15 parimiaa vanhasta testamentista.

Sitten odotamme pääsiäisyönä toimitettavaa, riemullista Kristuksen ylösnousemuspalvelusta. Jos ja kun nämä kaikki jumalanpalvelukset toimitetaan ja olemme niissä avoimim mielin mukana, kukaan ei voi jäädä kylmäksi. Meillä on Jumala, joka armahtaa ja pelastaa meidät syntiset ihmiset, jos itse siihen suostumme. Jos olet sairas tai heikkovoimainen, niin pyydä pappia tuomaan sinulle pyhät ehtoollislahjat, mutta sovi asia ajoissa, sillä papeillekin suuren viikon jumalanpalvelukset  ovat fyysisesti raskaita.

 

                Siunattua suurta viikkoa ja Kristuksen ylösnousemuksen iloa kaikille!

 

Raimo Kiiskinen

rovasti

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: