”Voiko Juudas pelastua?”

29/03/2018

Saarnavuorossa

Juudas kavaltaa Kristuksen

(Kuva/photo: allevents.in )

”Sinun salaiseen Ehtoolliseesi osalliseksi tee minut nyt Jumalan Poika. Sillä minä en ilmoita salaisuutta vihollisillesi, enkä suutele sinua kuten Juudas”. – Katkelma suuren torstain troparista, joka lausutaan yleensä yhteisesti ennen Ehtoolliseen osallistumista muulloinkin kuin suurena torstaina.

 

Juudas Iskariot on kiehtonut niin uskovaisia kuin ei uskovia jo kahden tuhannen vuoden ajan. Hänen motiivejaan on arvailtu monelta taholta. Kaunokirjallisuuskin on kantanut kortensa kekoon. Siellä kuva Juudaksesta on vaihdellut aina karkeasta selootista Jeesuksen päähän potkimaan ressukkaan. Juudaksen ammattiymmärtäjiä löytyy tänäkin päivänä. Jumalaa syytetään Juudaksen hylkäämisestä, eikä suinkaan Juudasta Jumalan hylkäämisestä.

Monet evankeliumin kohdat jättävät mahdollisuuden tulkita tekstiä niin, että Juudas Iskariot on välttämätön palapelin osa, että Jumalan ikiaikainen pelastussuunnitelma voisi toteutua, viitaten evankeliumin sanoihin: ”Paitsi sen yhden, jonka täytyi joutua kadotukseen” tai Herran Juudaalle lausumiin ”Mitä teet, tee se pian”. Jumalan kyky tietää ennalta on täysin eri asia kuin määrätä ennalta. Kirkon käsityksen mukaisesti Juudaalla oli vapaa tahto koko ajan. Hän ei ollut Jumalan tahdoton robotti tai käsikassara. Juudas teki tietoisen valinnan.

Kirkon liturgiset tekstit Raamatusta veisuihin korostavat Juudaan ahneutta ja rahanhimoa. Varastihan hän yhteisen kukkaron varat, jotka oli uskottu hänen haltuunsa. Matteus entisenä publikaanina oli ilmeisesti saanut rahojen hoidosta tarpeekseen. Kolmekymmentä hopearahaa oli tuohon aikaan niin minimaalinen summa, ettei ahneus tunnu sopivalta motiivilta kavallukseen. Viha, kosto tai kauna sopisi kuvaan paremmin. Myydä halvasta vihaamansa mestari. Se olisi oikea kosto, siinä olisi takaisin maksamisen tuntua. Mutta mistä Juudas olisi kantanut kaunaa? Kazantsakisin ”Viimeinen kiusaus” antaisi tähän yhden selityksen. Jos Juudas oli selootti ja halusi hinnalla millä hyvänsä tuhota roomalaisen vallan, hän saattoi pettyä Jeesukseen, joka julistikin transkendenttistä valtakuntaa ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta”.

(Kuva/photo: orthodox.net)

Olen kuullut teorian, ettei Juudaan suuren torstain yläsalin ateria ollut Kristuksen Ruumista ja Verta. Miksi ei olisi ollut? Nimenomaisesti Juudaan jalat pesi hänen opettajansa ja Jumalansa. Nimenomaisesti kaikki Leipä ja Viini oli tuolla aterialla Kristuksen Ruumista ja Verta. Kirkon liturgisissa teksteissäkin järkyttyneenä kysytään Juudaalta: Juudas, mikä teki sinut Vapahtajan kavaltajaksi? Olitko apostolien seurasta erotettu? Olitko parantamisen armoa vaille jätetty? Ajettiinko sinut apostolien yhteisestä ateriasta pois? Vai jätettiinkö jalkasi pesemättä, silloin kun muitten jalat pestiin? Voi mitkä hyvyydet sinä olet hyljännyt!

Ortodoksisen opetuksen mukaisesti kadotus eli helvetti on siinä, ettemme kykene vastaanottamaan Jumalan ikuista ja lakkaamatonta rakkauden kutsua. Mitä Herra sanoi kavallusta päätökseen saattamaan tulleelle Juudaalle: ”Ystäväni”.

Jeesus Opettaja on opettanut, ettei ole muita syntejä, mitä ei saa anteeksi kuin synti Pyhää Henkeä vastaan. Ja tämä tarkoittaa kirkon opetuksen mukaisesti sitä, että ihminen pitää omia syntejään suurempina kuin Jumalan armoa. Juudas kylläkin katui, mutta hän ei pyytänyt anteeksi Jumalalta, vaan ylipapeilta. Ylipappien kyyninen asenne oli johdonmukaista jatketta heidän aikaisempaan toimintaansa: ”Ei kiinnosta, mitä se meille kuuluu, pidä rahasi”. Juudas ratkaisi asian tekemällä itsemurhan.

Evankeliumissa sanotaan vain että Juudas hirttäytyi, mutta Apostolien tekojen kirjassa kerrotaan Juudaan ”sisälmysten valuneen ulos”. Tämä ei viittaa kuten voisi luulla hirttäytyneen suolten tyhjenemiseen, vaan siihen että Juudas heittäytyi jyrkänteeltä Gehennan laaksoon, kirottujen paikkaan Jerusalemin läntisellä puolella. Tai kenties hän hirttäytyi Gehennan jyrkänteen reunalla, köysi tai oksa tai solmu petti ja hän tippui murskautuen laakson kiviin.

Papilta saatetaan kysyä, ”oliko Juudas todella niin paha kuin kirkon rukouksissa annetaan ymmärtää?” Papin pitää vastata: ”Oli”.

Seuraavaksi papilta kysytään Juudasta säälien: ”Voiko Juudas pelastua?”

Pappi vastaa tähän: ”Eikö Jumala ole Kaikkivaltias? Mistä minä sen tietäisin.”

Olkoon meillä Gestuksen, viisaan ryövärin sanat ja mieli: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi!”

 

Isä Jyrki Penttonen

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: