Ranskalaispartiolaisia vapaaehtoistyössä Pokrovassa

09/08/2018

Artikkeli

(Kuva/photo: Pokrovan veljestö ry)

Pokrovassa heinäkuussa vierailleen partiolaisryhmän ”äitijärjestö” on Scouts Unitaire de France. Huomasimme, että järjestö oli koonnut hyvät kirjat mukaan, ja matkaa varten oli vihkonen, joka sisälsi päivittäiset ohjelmat, teemat uskonnollisista keskusteluista, retkikohteet tarkkoine tietoineen ja paikallista sanastoa.

Järjestö on yksi kolmesta suurimmasta järjestöstä Ranskassa. Partiolaisia tässä järjestössä on noin 28000. Kun keskustelimme itse partiojärjestöstä, he toivat esille, että kaikki on todella hyvin suunniteltua ja valvottua; myös loppuyhteenvedot, jotka hekin antavat järjestölle, tarkastellaan huolella.

Rukous ei sulje pois seikkailua

Kun partiolaisryhmä oli asettunut Pokrovaan, saapui myös isä Mathieu heidän omasta seurakunnastaan. Isä Mathieulla on vastuu oman alueensa seurakuntalaisten hengellisestä elämästä, ja tämä koskee myös partiolaisia.

Näin ryhmällä oli mahdollisuus toimittaa päivittäin oma rukouspalveluksensa tsasounallamme ennen lounasta, ja sunnuntaina ryhmän jäsenet osallistuivat ”katseluoppilaina” liturgiaamme. Toiseksi viimeisenä yönä, ennen kuin isä Mathieu palasi takaisin Ranskaan, he toimittivat kokoöisen rukouspalveluksen tsasounalla. Palveluksessa jokaisella oli oma kolmen vartin rukousvuoronsa.

Partiolaisilla on kolme ajatusta, joihin heidän periaatteensa rakentuu: rukous, vapaaehtoistyö ja seikkailu.

Isä Mathieu ja ranskalaiset partiolaiset ovat kokoontuneet rukouspalvelukseen Pokrovan tsasounalla.

Tämän vuoden valinta – Pokrova Suomen Kirkkonummella

Kesäloman aikana nuorilla, jotka opiskelevat eri kouluissa ja pyrkivät myöhemmin yliopistoon, on tapana tehdä yksi viikko vapaaehtoistyötä ja seikkailla patikoiden valitsemassaan kohteessa. Tälle vuodelle kohteeksi valikoitui Skandinavia.

Joka vuosi ei matkusteta ulkomaille, vaan patikoidaan ja autetaan omassa kotimaassa.

Tämän vuoden matkaa suunnitellessaan ryhmä oli ollut yhteydessä moniin eri tahoihin, ei-uskonnollisiin siinä kuin uskonnollisiinkin kohteisiin. Ilmeisesti nopea vastauksemme ja jakamamme lisäinformaatio Suomesta sai ryhmän päätymään Pokrovaan.

Kuinka ryhmä kerää varoja matkoihinsa ja hyväntekeväisyyteen?

Kirkon palvelusten jälkeen he kuuluttavat kirkossa, että ryhmä on käytettävissä muuttoavussa, vanhustyössä, puutarhatöissä jne. Vuoden tärkein vapaaehtoistyö on jouluaterian järjestäminen köyhille. Autettavat kohteet lahjoittavat kykyjensä mukaan partiolaisille ja nämä ottavat pienenkin lahjoituksen nöyrinä vastaan. Vanhustyöstä he eivät veloita, vaan tekevät sen puhtaasta auttamisen halusta.

Isä Hariton opetti saunomisesta innostuneet ranskalaisvieraat myös vastantekoon.

Sauna virkistää työpäivän jälkeen

Meillä oli valmiina kohde, johon he olivat jo henkisesti valmistautuneet kevään aikana.

Päätimme raivata kirkkomme itäpäädyn takana olevan metsäalueen ja hyödyntää puutavaran mahdollisimman hyvin. Saimme polttopuita, haketta kompostiin ja saunavastoja alueelta.

Viikon loppuna ennen varsinaista raivaustyötä keräsimme valko-, viher- ja punaherukat sekä osan mustaherukoista; olihan aikainen kevät saanut ne jo keräämisvaiheeseen.

Perjantaina ennen vieraiden lähtöä siivosimme kasvihuoneen takana olevan metsikön, jolloin saimme kauniin maiseman lammelle. Tästä on hyvä jatkaa ja kaataa tarvittaessa isompia puita, nyt kun pienet on kaadettu alta pois. Peurat eivät majoitu mielellään avoimeen metsään, joten toivottavasti ne löytävät toisen yöpymispaikan.

Majoitimme ryhmän vierastaloomme, villa Elfvingiin, jossa heillä oli käytössä myös saunaosastomme, ja vaikuttaakin siltä, että 12 nuorta herraa jäivät koukkuun saunomiseen. Lupaa saunan lämmittämiseen pyydettiin joka päivä!

Toiseksi viimeisenä päivänä isä Hariton opetti vieraille myös vastan tekotaidon. Illalla nuoret testasivat vastomista, ja seuraavana päivänä kommentit olivat pelkästään positiivisia.

Herukoiden poimintaa Pokrovan hyötypuutarhassa. (Kuva/photo: Pokrovan veljestö ry)

Halonhakkuusta kirkkokierrokselle Helsinkiin

Partiolaiset saivat perehdytystä halon hakkuuseen, moottorisahan käyttöön, saunan lämmitykseen, luonnon antimien ekologiseen käyttöön ja moneen muuhun pieneen mutta heille tärkeään asiaan, joita voivat patikoidessaan hyödyntää.

Pokrovassahan me olemme sienestäjiä, joten metsä ja siihen liittyvät tiedot jaoimme mielellämme heille.

Vierailuviikon torstaina järjestimme vieraillemme kiertoajelun Helsinkiin. Tutustuimme Pyhän Henrikin kirkkoon, kauppahalliin ja toriin, Uspenskin katedraaliin ja Temppeliaukion kirkkoon. Kaupunkikierroksen jälkeen jatkoimme luontokeskus Haltiaan.

Paluumatkalla Pokrovaan jätimme vieraat läheiselle järvelle, jossa he pääsivät uimaan.

Olimme erittäin tyytyväisiä näihin nuoriin hyväkäytöksisiin partiolaisiin, ja toivotamme heidät tervetulleiksi takaisin Suomeen koska tahansa.

Tässä oli upea käyntikortti Ranskasta. Tavat, käytös ja usko jättivät meihin unohtumattoman jäljen.

Pappismunkki Foman kertomuksen pohjalta

Hellevi Matihalti

, , , , ,

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.