Joulukalenteri: Maanantai 23.12.2019

Jouluaaton suuri ehtoopalvelus Helenan vanhainkodin kirkossa vuonna 2015. ( Kuva: Hellevi Matihalti)

 

Modernisoituun maailmankuvaan eivät ilmeisesti köyhät enää mahdu. Eivätkä kaikesta päättäen tarvitse jouluakaan. Sillä ei kai [Sakari] Ylivuori [teoksessaan Sibeliuksen lampaanviulu (2015)] sentään ole siinä uskossa, että köyhiä ei ole moderni(soidu)ssa maailmassa, jossa ihmisten sosiaalista eriarvostumista poliittisin päätöksin kaikin keinoin lisätään.

 Ajatus köyhän muistamisen tärkeydestä on esillä jo Sibeliuksen Viiden joululaulun sarjan ensimmäisessä laulussa Topeliuksen runoon ”Nu står jul vid snöig port.” Runon puhuja on itse joulu, joka lumisella portilla pyytää päästä sisälle ja sanoo tuovansa ”frid och fröjd i varje hus,/ vänskap så förtrogen”, rauhan ja ilon joka kotiin, ja niin uskollisen ystävyyden; Ilta Koskimiehen suomennoksena ”rauhan joka kotiin tuon,/ ystävyyden uusin”. Toinen säkeistö muistuttaa lisäksi: ”Fattig man skall ej bli glömd,/ där han hungrar tyst och gömd.” Köyhää ei saa unohtaa sinne missä hän piiloon kätkeytyneenä näkee hiljaisena nälkää. ”Missä köyhä värjöttää,/ hänkään ei nyt unhoon jää”, sanoo Ilta Koskimiehen suomennos. Mutta 1980-luvun kasinotaloushuumassa virsikirjanuudistajat taisivat unohtaa tai ehkä tietoisesti kätkeä köyhien olemassaolon. Poistettiinhan silloin virsikirjasta myös taloudellisen epätasa-arvon tarkoituksellista kasvattamista terävästi – ja aivan evankeliumien mukaisesti – arvosteleva ja tuomitseva Haqvin Spegelin (1645-1714) kirjoittama, psalmiin 58 pohjautuva ja Elias Lönnrotin suomentama virsi ”Jo vääryys vallan saapi” (SVK 1938 nro 440)

 

        Nyt viekas vilppi täällä

         on noussut kunniaan.

         On valhe vallan päällä

         ja vääryys voimassaan.

         Ei kuulla kurjan ääntä

         ja köyhää sorretaan.

         Ja lainkin rikkaat vääntää

         vääryyttä puoltamaan.

 

         Kas, köyhän leivän syövät

         Nuo jumalattomat.

         He armotonta [po. viatonta] lyövät

         ja häntä vainoovat.

         He kurjaa ahdistaapi

         kuin käärme kiukussa.

         Korvansa tukkeaapi

         tuon raukan huudoilta.

         (2. ja 3. säk.)

 

Esko Karppasen esseestä Sana- ja sävelrosollia. Liisa Enwald – Esko Karppanen, Sana- ja sävelrosollia. 2015. ntamo

 

Muutama vuosi sitten rupesin eräässä Facebook-keskustelussa etsimään kantani tueksi Virsikirjasta virttä Jo vääryys vallan saapi, jonka hyvin muistin luterilaisesta lapsuudestani. Mutta katso: ei Virsikirjasta sellaista virttä löytynyt. Kun tätä ihmettelin, sain kuulla, että kyseinen virsi on suuressa uudistuksessa poistettu. Mutta Turun Kauppatorin kirppikseltä oli muuan Facebook-ystäväni ystävä löytänyt ”puhdistamattoman”, vuoden 1938 Virsikirjan ja lähetti sen minulle.

Ilahduin suuresti, kun havaitsin muidenkin kyseistä virttä kaipailevan – niin Esko Karppasenkin, kuten lainaamastani esseekatkelmasta ilmenee.

 

Tätä joulukalenteria rakennellessani löysin samaisen Facebookin kautta piispa Seppo Häkkisen aivan äskettäin julkaiseman kolumnin, josta tähän lainaan kaksi kappaletta;

Maltillisen kristityn oireyhtymä kertoo yhteiskunnan uskontoallergiasta. Uskonto on niin kauan hyväksyttyä, kun se on hajutonta, väritöntä ja mautonta, kun se ei näy eikä kuulu eikä vaikuta jokapäiväisessä elämässä.

Tällainen käsitys uskonnosta ja uskon merkityksestä ihmiselle on irvikuva. Usko on toivoa tuova, elämää kannattava voima, joka näkyy ja vaikuttaa. Lamppua ei piiloteta vakan alle, vaan lampunjalkaan, jotta se voi loistaa (Matt. 5: 15).

Kyse on mielestäni aivan samasta asiasta kuin köyhien ja köyhyyden poistamisesta käsitemaailmastamme. Mistä ei puhuta, sitä ei ole olemassa eikä siitä tarvitse välittää.

Eihän joulukaan itse asiassa enää ole Kristuksen syntymäjuhla. Kristilliset symbolit poistetaan hiljakseen kaikesta jouluun liittyvästä.

Ja kristityt tuntuvat vastustelematta hyväksyvän sen?

 

Hellevi  Matihalti

https://simeonjahanna.com/2014/12/19/miksi-en-ostanut-unicefin-joulukortteja/

 

Tilaa

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: